خفن در خفن

خفن در خفن

من و تو اینجا در امان هستیم. ولی مواظب خودت باش!!!
خفن در خفن

خفن در خفن

من و تو اینجا در امان هستیم. ولی مواظب خودت باش!!!

زندگیتان را به سادگی شیرین کنید

 

آرامش و پایداری صمیمیت بین زوجین مانند نهالی است که مدام به آبیاری و محافظت احتیاج دارد که به برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم:

آرامش و پایداری صمیمیت بین زوجین مانند نهالی است که مدام به آبیاری و محافظت احتیاج دارد که به برخی از مهم ترین آن ها می پردازیم:

احترام به یکدیگر
لازم تداوم زندگی مشترک، ارج نهادن به شخصیت یکدیگر است. در همه حال احترام یکدیگر داشته باشید زیرا با بذل محبت و احسان بدون قید و شرط و حفظ حرمت یکدیگر، احترام و اطاعت پذیری را در همسرتان نیز به وجود می آورید.

آراستگی
آراستگی و پاکیزگی ظاهر، ریشه های ازدواج را استحکام می بخشد و این اگر مختص یک جنس نیست.

امام صادق (علیه السلام) فرمودند: بر شوهر ضروری است که در قابل با همسرش سه چیز را رعایت کند: موافقت با وی تا موافقت و محبت و میل او را به خود جلب کند، خوش اخلاقی با وی و دلبری از او با آراستگی ظاهر در نگاهش و گشایش زندگی برای او.1

شوق دیدار
گاهی یک سلام که همراه با بیان عواطف مثبت نسبت به همسر باشد به خوبی به او نشان می دهد که دوری شما از او برایتان استوار بوده و برای دیدار وی لحظه شماری کرده اید. زمانی نیز که از منزل خارج می شوید ضمن نوازش و در آغوش گرفتن او به وی نشان دهید که جدا شدن از همسرتان و دوری حتی به صورت موقت برایتان مشکل است.

خوش اخلاقی
به هر میزان که روی باز و چهره گشاده داشته باشید به همان میزان هم خودتان از روحیه ای با نشاط و سالم بهره مند می شوید و هم می توانید این موهبت را به همسرتان هدیه کنید و سختی حال زندگی را راحت تر تحمل کرده و موانع را از سر را زندگی تان بر دارید.

«امیرالمومنان (علیه السلام) در وصیت به محمد حنفیه فرمود: براستی زن ریحانه (شاخه گل) است و قهرمان نیست، پس در هر حال با وی مدارا کن و همراهی نیکو داشته باش تا زندگیت با صفا گردد.2

ابراز محبت
کلامی: در ابراز عشق و محبت به یکدیگر هیچ گاه منتظر شروع آن از طرف همسرتان نباشید چه اشکالی دارد شما پیش قدم باشید؟ آرامش، ازدیاد ایمان، استحکام روابط عاشقانه و ایجاد لحظات شاد و سرشار از عواطف گرم و خلق لحظات شیرین در زندگی با ابراز محبت به شریک زندگی تان، میّسر است.

غیرکلامی: همسران موفق هیچ احساسی را برتر از این نمی دانند که هم تلاش خود را در جهت شاد کردن شریک زندگی شان و آرامش بخشی به روابط دو نفره شان، قرار دهند. کسی که فقط به فکر خود باشد بلوغ فکری و آمادگی ازدواج را نداشته است زیرا در زندگی زناشویی اصل اول، احسان و بخشش به یکدیگر در فرصت های مختلف زندگی است. پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند: هیچ مردی نیست که همسرش را در خونه یاری دهد فکرانیه برای او عبادتی بسیار فراوان از روزه و شب زنده داری به شمار می آید و نیز فرمودند: به همسر خدمت نمی کند مگر صدیق یا شهید یا مردی که خدا برایش خیر دنیا و آخرت را خواسته باشد.

سپاسگزاری از زحمات همسرتان را وظیفه خود بدانید و به این وسیله مهرورزی تان را به ثبوت برسانید. این قدردانی می تواند کلامی باشد به این صورت که با تعریف و تمجید از رفتار همسرتان، حس ارزشمندی و مفید بودن را به او هدیه دهید و یا غیر کلامی باشد با تقویم هدیه به همسرتان در مناسبت های مختلف که نشان دهید قدردان زحمات او و لحظه های با او بودن هستید
قدردانی
قدردانی از همسرتان را به صورت های مختلف نشان دهید. با قدردانی، رضایت خاطر را به یکدیگر هدیه دهید وصیل به خدمت بیشتر را در وی فراهم آورید. سپاسگزاری از زحمات همسرتان را وظیفه خود بدانید و به این وسیله مهرورزی تان را به ثبوت برسانید. این قدردانی می تواند کلامی باشد به این صورت که با تعریف و تمجید از رفتار همسرتان، حس ارزشمندی و مفید بودن را به او هدیه دهید و یا غیر کلامی باشد با تقویم هدیه به همسرتان در مناسبت های مختلف که نشان دهید قدردان زحمات او و لحظه های با او بودن هستید. پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) فرمودند: به یکدیگر هدیه دهید که هدیه کینه ها را از بین می برد و محبت ایجاد می کند.

راز مگو
هیچ گاه اسرار زندگی تان را نزد کسی بیان نکنید و اسرار یکدیگر را امانتی از جانب او بدانید. زیرا بیان رازهای زندگی مشترک نزد دیگران باعث می شود که اختیار زندگی تان را از دست بدهید و آرام آرام ان را نابود کنید.

نیکی به جای بدی
همیشه این فرمان الهی و دستور معصومین (علیه السلام) را آویزه گوش قرار دهید که در مقابل بدی های یکدیگر نه تنها به تلافی فکر نکنید بلکه با خوبی پاسخ دهید. با این شیوه رفتاری هم بزرگی و منزلت و بلوغ خود را ابراز کرده اید و هم زمینه اصلاح همسرتان را با بیانی زیبا فراهم ساخته اید

معجزه ی کلام
زبان، کلیدی است که قفل همه سختی ها را می توان به رویتان بگشاید و نیز می تواند قفل باشد که به زندگی شما زده شود! فراموش نکنید که زبان هم می تواند خوشبختی شما را رقم برند و هم نابودی زندگی مشترکتان را. پس تا می توانید سخن بجا و جملات زیبا بر زبان آورید. کسی که زبان به ناسزا باز کند ابتدا جایگاه خودش را تنزل داده است و سپس ضمن تحقیر شریک زندگی اش فضای خانه را از گره ای دوستی و محبت تهی می کند.

هیچ گاه زبان به کنایه و طعنه نگشایید که زخم زبان از زخم شمشیر بدتر است . چه بسا با یک جمله، احساسات شریک زندگی تان آن چنان جریحه دار شود که نتواند از سنگینی بار آن رها شود و رسوبات این ناراحتی تا مدت ها در میان تان باقی بماند.


مشاجرات خشم و پرخاشگری، کدورت ها و ... دشمنان درجه یک زندگی زناشویی است. قبل از هر مشاجره ای به این بیندیشید که آیا طرح این مسئله و مشاجرات پس از آن ارزش آن را دارد که زندگی تان و او چند ساعتی، دستخوش بحران شده و آرامش و فرصت بالندگی از شما گرفته شود؟ اگر هم مسئله ای وجود دارد که باید حتماً بر روی آن کشف شود آن را در فضایی آرام و به صورتی منطقی بررسی کنید. و هرگز اجازه ندهید که مسائل گوناگون- هر چند هم باشند- رابطه شما را سرد کنند و باعث قهر طولانی تان شوند.

همسری، نه برتری!
در خانواده ی موفق، زوجین انتظار ندارند که همه امور به طور کامل مورد رضایت آنان باشد. همسران در این خانواده ها گفتگوهایشان را بر پایه عقلانی و منطقی استوار می سازند و اجازه نمی دهند که احساسات منفی و ناراحت کنند، گفتگو را به مشاجره تبدیل کند و در بحث و تبادل نظرات، طرف مقابل را رقیب نمی دانند که بخواهند بر وی غلبه نمایند. بلکه همسر و همدلی می دانند که قرارست تا او به تفاهم برسند و در کنار یکدیگر احساس آرامش داشته باشند.

 

نتیجه گیری:

همسران برای اینکه زندگی زناشویی پایدار و آرامی داشته باشند لازم است از حقوق یکدیگر مطلع باشند و آن ها را رعایت کنند. و البته همیشه به خاطر داشته باشند که اساس زندگی بر ایثار و احسانی و رعایت حال یکدیگر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد