همایش سالانه غولهای رسانهای جهان به تدوین مدلهای تجاری اینترنتی در قرن 21 اختصاص یافت مجید جویا: غولهای رسانهای در همایش این هفته خود در سانولی آیداهو، تقریبا تمام وقت همایش را به بحث در مورد این پرداختند
همایش سالانه غولهای رسانهای جهان به تدوین مدلهای تجاری اینترنتی در قرن 21 اختصاص یافت مجید جویا: غولهای رسانهای در همایش این هفته خود در سانولی آیداهو، تقریبا تمام وقت همایش را به بحث در مورد این پرداختند که چگونه مدلهای تجاری خود را که در دنیای جدید مبتنی بر وب از هم گسیخته شده است، دوباره پیکربندی کنند. با توجه به وضع وخیم اقتصاد جهانی، بازارهایی متغیر و آیندهای نامطمئن در سال جاری، صحبت در مورد معاملات جدید به کمترین میزان خود رسیده است. برای بزرگان رسانهها و حامیان مالی آنها، تاکنون هیچ زمانی مهمتر از زمان حاضر برای اصلاح رفتار و سازگار کردن خود با عصر اینترنت نبوده است. به گزارش رویترز، گردانندگان همایش فضای آن را «غمانگیز» و «به شدت خشن» توصیف کردهاند. در حالی که بحران مالی اصلیترین دلیل تشکیل این همایش عنوان شده، دلیل دیگر عدم اطمینان نسبت به این بود که در آینده چگونه میتوان از توزیع اخبار و سرگرمیهای آنلاین و از طریق دستگاههایی مانند تلفنهای همراه هوشمند سود برد. دیوید زاسلاو، مدیر عامل شرکت ارتباطات دیسکاوری که مالکیت شبکه دیسکاری را بر عهده دارد؛ در حاشیه این همایش که از سوی بانک سرمایهگذاری Allen & Co. انجام شده بود، گفت: «ما در اینترنت از محتوای بلند مدت استفاده نمیکنیم، چون برای ما معلوم نیست که مردم چگونه میخواهند از این محتوا استفاده کنند. ولی از سوی دیگر هنوز یک مدل تجاری در این رابطه وجود ندارد، در نتیجه ما خیلی کند به پیش میرویم». در ضیافت شبانه همایش سانولی که خبرنگاران از حضور در آن منع شده بودند، به گفته یکی از مدیران شرکتکننده که به دلیل محرمانه بودن مذاکرات نخواسته بود نامش فاش شود، اکثر مباحثات حول محور محتوای مجانی در مقابل محتوای پولی دور میزد. چالش اینجا است که تا چه زمانی شرکتهای رسانهای میتوانند مدل تجاری سودمند شبکههای کابلی را در زمانی که هر روز مشتریان بیشتری به استفاده از محتوای رایگان عادت میکنند، سر پا نگاه دارند. گردانندگان کابلها به شبکههای کابلی ماهانه مبالغی بابت برنامههایشان میدهند و هر دو طرف از عایدات تبلیغات سود میبرند. طرحهایی مانند طرح تجاری شرکت تایم وارنر برای «تلویزیون در همه جا» و طرح «آنلاین به محض تقاضا»ی شرکت کامکست، به دنبال جایگزینی آن مدل با ارائه کردن برنامههای کابلی از طریق اینترنت به مشتریان معتبر ثبتنام شدهای است که هزینههای اشتراک خود را برای آن میپردازند. زاسلاو میگوید: «ثبت نام و اعتبار، یک گام جالب در نزدیک کردن دو دنیا به هم است و همان چیزی است که ما به دنبالش بودیم». بحثها درباره تلویزیون در همهجا گرم شده است. اریک اشمیت، مدیرعامل گوگل در حضور خبرنگاران تایید کرد که صحبتهای ابتدایی را با تایم وارنر برای امکان قرار دادن برنامههای کابلی پولی روی یوتیوب انجام داده است. ولی در مورد جزئیات چیزی نگفت. تلویزیون در مقابل چاپ و موسیقی مدیران اجرایی استودیوهای تلویزیونی نمیخواهند تجربه تلخ همکارانشان را در روزنامههای کاغذی و صنایع موسیقی بعد از ورود اینترنت تکرار کنند، و از این نگرانند که مشتریان انتظار دارند که برنامههای تلویزیونی، فیلمها و تمام برنامههای تخصصی رایگان باشند. وبسایت Hulu.com که در مالکیت نیوز کورپ، انبیسی یونیورسال و والت دیزنی قرار دارد، پیشنهاد داده که برنامههای تلویزیونی و فیلمها به طور رایگان در اینترنت پخش شوند، ولی بحثهای انجام شده بین مدیرعاملهای رسانهها در سانولی، بیشتر حول معرفی مدلی از محتوای قابل فروش بود. کریس آندرسون در کتاب خود، «رایگان»، چنین استدلال میکند که خیلی از شرکتها که در راس آنها رسانهها قرار دارند، میتوانند با ارائه مجانی برنامههای خود تجارت بزرگتر و بهتری را در کل کشور به راه بیندازند. ولی بسیاری از مدیران عامل در سانولی با این ایده موافقت نخواهند کرد. «رایگان» که با تبلیغات پشتیبانی میشود، نظریه جدیدی نیست. تلویزیونهای آنتنی نیز رایگانند، ولی با ظهور کانالهای کابلی تسلط آنها به پایان رسیده و آینده آنها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی نیز تیره به نظر میرسد. روزنامههایی که در مالکیت نیوز کورپ و دیگران قرار دارند، در حال آزمایش مدل قیمتگذاری مجموعههای خبری هستند تا راهی برای واداشتن خوانندگان به پرداخت پول برای خواندن آنلاین خبرها بیابند. یک حالت متصور این است که محتوای متفاوتی در ستونهای عمودی، مانند اخبار اقتصادی و ورزشی، در ازای یک حق اشتراک ماهیانه ارائه شود. چیزی که غولهای رسانهای میخواهند از اینترنت و موبایل به دست بیاورند، نه تنها محتوای رایگان نیست، بلکه به دست آوردن سود مضاعف، هم از طریق ثبت اشتراک کاربران و هم از طریق تبلیغات است. جرمی آلیار، مدیر عامل برایتکاو، یک شرکت ویدیوی آنلاین که شریک خیلی از شرکتهای بزرگ رسانهای است، میگوید: «مسئله مهم برای این افراد، این است که چگونه بتوانند این سود دو جانبه را از محتوای آنلاین به دست بیاورند. تلویزیون کابلی قسمتی از آن است، ولی من فکر میکنم که این بحثها در مورد صنعت گستردهتری است».